Your browser does not support JavaScript!
اصطلاحات تخصصی ساخت‌وساز قسمت 1

اصطلاحات تخصصی ساخت‌وساز قسمت 1

دانستن اصطلاحات برای درک بهتر مفاهیم خیلی کمک می‌کند ، وقتی با یک مهندس معمار و یا یک مهندس عمران صحبت می‌کنیم بیشتر متوجه این موضوع می‌شویم .

در ادامه تعدادی از این اصطلاحات را با هم مرور می‌کنیم .

 

  1. نرخ فراگیر - All in Rate

این اصطلاح که در بخش‌های مالی هم استفاده می‌شود در ساخت‌وساز به معنای کل هزینه‌هاست چه هزینه‌های مستقیم و چه هزینه‌های غیرمستقیم

 

  1. سوابق معماری -Architect of Record

در مورد شرکت‌ها یا معمارانی به کاربرده می‌شود که نام آن‌ها در پروانه ساخت ذکر می‌شود. در مواقعی معماران بلند پایه، این افراد را استخدام می‌کنند و مسئولیت کار در محل یا استفاده از تخصص خود را در زمینه خاصی به آنها واگذار می‌کنند.

 

  1. خمیر – Batter

در معماری ، خمیر به معنای مایل سازی یا شیب دادن دیوار به داخل است. گاهی برخی معماران از این روش برای استحکام سازه ای هم استفاده می کنند و البته در مواقعی هم برای اهداف تزئینی نیز استفاده می شود.

 

  1. مسدود سازی - Blocking

بدیهی است که این اصطلاح از بلوک گرفته شده و به معنی استفاده از قطعات کوتاه در ساخت و ساز است کارگران ساختمانی از این قطعات برای پرکردن، ایجاد فاصله و اتصال یا تقویت سازه استفاده می‌کنند.

 

  1. Box Crib

عناصری موقت هستند که برای تقویت و افزایش پشتیبانی از اشیا سنگین که در طی فرایند ساخت وساز استفاده می‌شود، مواد استفاده شده برای ساخت این جعبه‌ها تیرک‌های چوبی است. به دلیل کاربردی بودن فرم این عنصر از آن در ساخت سکوهای فیلمبرداری نیز استفاده می‌شود.

 

  1. مهندسین ساختمان - Building Engineer

این افراد هر آنچه مربوط به ساخت‌وساز است را می‌دانند و مسئولیت آنچه در حین ساخت پیش می‌آید برعهده آنان است. این مسئولیت در هر کشوری متفاوت است اما عمدتا تخصص ساخت، تکنولوژی، طراحی، ارزیابی و نگهداری از جمله وظایف این افراد است.

 

  1. کانت - Cant

خطی مورب یا زاویه‌دار از یک سطح است. می‌توانید آنرا لبه پلان یک ساختمان در نظر بگیرید. این روش از طراحی در معماری باروک به شدت استفاده می‌شد تا احساس تداوم را به ترکیب القا کند.

 

  1. شکست فاجعه بار - Catastrophic Failure

اگر این اصطلاح به اندازه کافی گویای مفهوم آن نیست باید گفت که شکست‌های فاجعه بار اصولا ناگهانی ، غیر قابل جبران و از مصائب صنعت ساختمان هستند. این اصطلاح درحوزه‌های دیگر مانند مهندسی شیمی نیز گسترش یافته است.

 

  1. پوشش بتنی - Concrete Cover

این اصطلاح با بتن مسلح پیوند خورده است و کمترین فاصله بین آرماتور نصب شده و سطح بیرونی بتن است . پوشش بتونی دارای چندین هدف حیاتی است، از جمله محافظت از میله‌های فلزی مسلح در برابر خوردگی، تهیه عایق حرارتی و تهیه تعبیه کافی برای میله‌های فولادی به عنوان آرماتور.

 

  1. صفحات بتنی - Concrete Slab

یکی از معدود عناصر ساختمانی است که در اکثر قریب به اتفاق سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یک اسلب بتونی صفحه‌ای از بتن ضخیم (بطور متوسط ۱۰-۴۰ سانتیمتر) افقی است که برای ساخت کف و سقف استفاده می‌شود. چندین طراحی برای اسلب وجود دارد (راه راه- نواری- وافل-یک طرفه)و هر کدام با طرح یا استقامت مورد نیاز مطابقت داده می‌شوند.

 

  1. دوره - Course

از این اصطلاح برای توصیف یک ردیف مداوم از سنگ تراشیده شده استفاده می‌شود که می‌تواند سنگ، آجر یا بلوک بتونی باشد. یک دوره می‌تواند چندین جهت و نوع مختلف داشته باشد.

 

  1. مهاربند صلیبی - Cross Bracing

این مهاربند یک مولفه سازه‌ای است که برای بهبود استقامت یک سازه استفاده می‌شود. عناصر تقویتی X شکل در صورت وقوع زلزله می‌توانند از سقوط کامل ساختمان جلوگیری کنند.

 

  1. برش دادن و پر کردن - Cut and Fill

در حین ایجاد و ساخت راه‌آهن یا کانال، کارگران برای نصب ریل شیب‌های بریده‌ای ایجاد می‌کنند. خاکی که جابه‌جا شده است خاک ریزهایی در اطراف ایجاد می‌کند که این عمل کار را به حداقل می‌رساند. این روش در حال حاضر در بسیاری از سایت‌ها با اندازه‌های متفاوت مکررا استفاده می‌شود.

 

  1. عایق کاری - Damp Proofing

از آنجائی که رطوبت از مهمترین مشکلات ساخت‌وساز است، عایق کاری روشی است که برای ضدآب کردن سازه استفاده می‌شود، بسته به ماهیت سازه و مشکلات رطوبتی که ممکن است با آن مواجه شوید، می‌توانید درآخرین مرحله سطح وسیعی از مواد عایق متنوع را بر روی سطوح مورد نظر اضافه کنید تا بعنوان عایق عمل کرده و از نفوذ رطوبت و خرابی سطوح جلوگیری کند.

 

  1. طراحی – ساخت - Design-build

در اغلب پروژه‌ها، ساخت‌وساز به دلیل درگیری‌های زمانی بین دوتیم درگیر (یا بیشتر)، به تأخیر می‌افتد. ایده اصلی در پیش زمینه این اصطلاح این است که همان تیم طراحی پروژه، آنرا اجرا کند. این یک سیستم تحویل پروژه است به طوری‌که طراحی و اجرا بر روی یک نقطه مشترک متمرکز خواهند شد که هزینه‌ها را کاهش داده و باعث تحویل به موقع پروژه می‌ گردد.

لطفا رای خود را به این مطلب ثبت کنید
لطفا نظر خود را درباره این محصول بنویسید