Your browser does not support JavaScript!
اصطلاح‌های تخصصی ساخت‌وساز قسمت 2

اصطلاح‌های تخصصی ساخت‌وساز قسمت 2

16. دیاگرید – Diagrid

شبکه‌های توری مورب در تقاطع با تیرهای فولادی (که گاهی اوقات چوبی یا بتنی است) قرار دارند که به کاهش مقدار فولاد مورد استفاده در قاب‌های فولادی سنتی کمک می‌کند.

 

۱۷- محفظه‌بندی (Encasement)

دریک کارگاه ساختمانی ، اصطلاح محفظه‌بندی می‌تواند به دوچیز اشاره داشته باشد: در مواقعی فاضلاب و یا سایر لوله‌های زیرزمینی ممکن است بنا به دلایل ساختاری نیازمند محفظه‌بندی بتنی باشند. یا ممکن است این اصطلاح برای فرآیند محفظه‌بندی و پوشش مواد خطرناک که در سازه‌ها استفاده می‌شوند از جمله آزبست، استفاده شود.

 

۱۸- Falsework 

که اکثراً برای سازه‌ها و پل‌های بزرگ قوس‌دار استفاده می‌شود سازه‌ای موقتی است که برای پشتیبانی و نگه داشتن دهانه در حین ساخت یا تعمیر ساخته می‌شود.

 

۱۹- قالب (Formwork)

سازه‌ای موقتی است که بعنوان قالب برای تنظیم و تعیین شکل دلخواه بتن استفاده می شود.

 

۲۰- مفصل (Joint)

مفصل بین دو ماده مجزا در یک سازه قرار داده می‌شود که هیچ ارتباط فیزیکی با هم ندارند اما در عین حال باید کنارهم قرار بگیرند یا هم‌پوشانی داشته باشند.

 

۲۱- تیرچه (Joist)

تیرچه از عناصر مهم سازه‌هایی است که دارای دهانه بزرگ هستند. زیرا به انتقال بار از تیرها به ستون‌ها و ستون‌های عمودی کمک می‌کنند. این عناصر افقی به تیرها عمودی وصل شده (به صورت افقی) و (به صورت عمودی) به ستون‌ها متصل می‌شوند.

 

۲۲- ساخت وساز ضعیف (Lean Construction)

سیستمی جدید و توسعه یافته است که طی مطالعات انجام شده، اتلاف مواد، زمان و فعالیت را به حداقل می‌رساند و باعث انجام شدن پروژه به صورت کارآمد می‌گردد.

 

۲۳-Lift Slab Construction

که بعنوان روش Youtz-Slick نیز شناخته می‌شود روشی است که کارایی در زمان و ایمنی را تضمین می‌کند. در این سیستم اصولاً صفحات بتنی بر روی سطح زمین ریخته می‌شوند و سپس از طریق جک‌های هیدرولیکی به داخل محل قرارگیری تعیین شده منتقل می‌شوند. این روش نه تنها باعث صرفه جویی در وقت می‌شود بلکه نیازی به حضور کارگران در سطوح بالاتر از زمین ندارد.

 

۲۴- Lookout

تیرچه‌هایی چوبی هستند که در امتداد دیوارهای خارجی رفتاری پایه مانند دارند تا در مرحله ایجاد و ساخت پوشش سقف به صورت محافظ عمل کنند.

 

۲۵- Moling

استفاده از وسیله‌ای فولادی به نام «مول» به طول ۶۰ و عرض ۶ سانتی متر که به وسیله باد کار می‌کند و کاربرد آن ایجاد سوراخ در لوله‌ها، سیم پیچ‌های حرارتی، سیستم‌های پمپ حرارتی بدون نیاز به حفرگودال در زمین است.

 

۲۶- Monocrete Construction

روش ساخت مونوکرتی استفاده تکی از پانل‌های بتونی پیش‌ساخته است که به هم پیچ‌ومهره می‌شوند تا سازه‌های بتونی ایجاد شود.

 

۲۷- شکاف عملکردی (Performance Gap)

مانند وقتی که در نظر دارید تا پایان هفته سه طرح پیشنهادی تحویل دهید ولی به علت خستگی تنها یک پیشهاد ارائه می‌دهید. شکاف عملکرد زمانی پیش می‌آید که پیشرفت کارمورد انتظار با نتیجه مطابقت نداشته باشد. که ممکن است به دلایل مختلف از جمله شرایط محیطی، مسائل کارگری و.. باشد.

 

۲۸- بتن پیش ساخته (Precast Concrete)

یکی از متداول‌ترین اشکال بتنی‌، بتن پیش ساخته است که عناصر آن در خارج از سایت ایجاد می‌شوند تا بعداً به سایت منتقل یا بلند شوند. طرح‌ها می‌توانند از بلوک تا پانل و عناصر جامد اما قابل مانور را ایجاد کنند.

 

۲۹- Purlin

پورلین عنصری است طولی که برای حمایت ازسازه یا مواد اضافی روی سازه سقف، به صورت افقی اجرا می‌شود.

 

۳۰- محاسبه و برآورد مقادیر(Quantity Take-off)

قبل از شروع مرحله ساخت‌وساز، مطالعه ای توسط برآوردگران صورت می‌گیرد تا اندازه گیری‌های دقیق مواد و نیروی کار مورد نیاز برای تکمیل پروژه را بدست آورند. این فرایند برآورد مقادیر نامیده می‌شود و به توسعه‌دهندگان پروژه کمک می‌کند تا آگاهی کاملی از آنچه در مرحله ساخت پیش رو دارند، داشته باشند.

لطفا رای خود را به این مطلب ثبت کنید
لطفا نظر خود را درباره این محصول بنویسید