Your browser does not support JavaScript!
اصطلاح‌های تخصصی ساخت‌وساز قسمت 3

اصطلاح‌های تخصصی ساخت‌وساز قسمت 3

31-نوعی خرپا (Rafter)

مجموعه‌ای ازعناصر شیب‌دار (گاهی ممکن است چوبی باشند) که سقف را تشکیل می‌دهند وبه لبه صفحه دیوار وصل می‌شوند واغلب برای شکل دادن پیشانی ساختمان استفاده می‌شود.

۳۲- تیرچه لبه دار(Rim Joist)

در سیستم‌های کف‌سازی، تیرچه‌های لبه‌دار به انتهای تیرهای اصلی کف متصل می‌شوند و برای قسمت انتهایی سیستم عرشه‌سازی بصورت پشتیبان جانبی عمل می‌کنند. اما بعنوان تیرهای انتهایی که معمولا در ردیف اول وآخر بصورت موازی با تیرهای دیگر قرار می‌گیرند استفاده نمی‌شوند.

۳۳- Rubblization

به منظور صرفه‌جویی در وقت و هزینه اضافی، بتن موجود که بصورت ناخواسته به قطعات سنگی تبدیل شده است، شکسته شده و به قطعات کوچکتر تبدیل می‌شود تا در مکان‌هایی به عنوان لایه پایه برای ایجاد سطوح جدید مورد استفاده قرار گیرد.

۳۴- Shiplap

احتمالاً در خیلی جاها آنها را دیده‌اید ولی از آن به عنوان پانل چوبی یاد کرده‌اید. Shiplapها نوعی تخته یا پانل‌های چوبی ارزان قیمت است که روی کناره‌های انبارها، آلاچیق‌ها و … استفاده می‌شود.

۳۵- سازه نگهبان(Shoring)

به صورت موقت در سایت نصب می‌شود. روشی است که در آن تیرهای چوبی یا فلزی برای حمایت از سازه در هنگام ساخت مونتاژ می‌شوند. شمع‌ها می‌توانند افقی، عمودی یا مورب، بسته به میزان پشتیبانی مورد نظر نصب گردند.

۳۶- توده‌های خاکی (Soil Stockpile)

این تپه‌های خاکی وقتی بولدوزرها در محل خاک‌برداری انجام می‌دهند ایجاد می‌شوند. این توده‌های خاکی هیچ‌وقت نباید به عنوان ضایعات در نظر گرفته شوند چون درمراحل بعدی برای مسطح‌سازی استفاده خواهند شد.

۳۷- داربست‌های دیواری (Wall Stud)

داربست‌های دیواری از اعضای بسیار مهم با قاب چوبی یا فلزی هستند. زیرا این عناصر عمودی به عنوان پشتیبان برای انتقال بار دیوارهای باربر وغیر باربر عمل می‌کنند.

۳۸- رو بنا (Superstructure)

به طورکلی مفهوم ساده این اصطلاح به معنای ساختاری است که بر روی ساختاری دیگر ایجاد شود. معمولا، این اصطلاح برای توصیف هر قسمت از ساختمان که بالاتراز سطح زمین است استفاده می‌شود. به قسمت‌هایی از ساختمان نیز که زیر زمین قراردارند زیرساخت یا substructure می‌گویند.

۳۹- سازه‌های پوسته‌ای (Thin-Shell Structure) 

اغلب درمعماری مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازه‌های پوسته نازک عناصر بتنی سبکی هستند که به طور معمول در بام‌ها مورد استفاده‌اند. این عناصر بزرگ معمولاً منحنی هستند و از عملکرد ساختاری اشکال خاص استفاده می‌کنند تا ضخامت مواد کاهش یابد.

۴۰- رابط (Tie)

مواقعی وجود دارد که نمی‌توان دو عنصر یک ساختمان را با هم ادغام کرد و این زمانی است که رابط‌ها به کمک می‌آیند.

۴۱- Topping Out

روشی که به اسکاندیناوی باستان برمی‌گردد، به این صورت که سازنده، تیری چوبی بالای ساختمان نصب می‌کند که نشان از پایان یافتن کار است. امروزه این روند وقتی بالاترین عنصر ساختمان نصب می‌شود به عنوان نقطه عطف ساخت در نظر گرفته می شود.

۴۲- Trombe Wall

توسط مهندس فرانسوی فلیکس ترومبه و معمار ژاک میشل در دهه ۱۹۶۰ ایجاد شد. دیوار Trombe یک عنصر ساختمانی خورشیدی است که برای کشورهای سرد طراحی شده است. که با استفاده از مشابهت با اصل گلخانه‌ای، یک لایه شیشه‌ای بیرونی به همراه بازشو در خارج ازدیوارها ساخته می‌شود، گرما در ساعات آفتابی زمستان جذب و سپس گرما به آرامی در طول شب ازمنافذ آزاد می‌شود.

۴۳- زیر سازی (Underpinning)

زیرسازی عمل تقویت شالوده سازه موجود است. اگر این پروژه بر روی سازه قبلی اجرا شده است ممکن است فونداسیون برای تحمل سازه جدید به اندازه کافی قوی یا جدید نباشد. زیرسازی می‌تواند بسته به راه حل انتخابی برای هر سازه استفاده از بتن حجیم، تیرها و پین‌های متصل‌کننده یا پین‌های کوچک شمعی باشند.

۴۴- طراحی وساخت مجازی (Virtual Design & Construction)

یا VDC، شامل کلیه مدل های چند رشته‌ای یک پروژه است. اما لیست مورد نظر محدود به مدل‌سازی مهندسی (محصول ، فرآیند) ،روش‌های آنالیز، طرح‌های مبتنی بر مدل، برنامه‌ریزی، هزینه‌ها و تجسمات نیست.

۴۵- دال دو محوره توخالی(Voided Biaxial Slab) 

برای اینکه بتوان هزینه و وزن صفحات بزرگ بتونی مسلح را کاهش داد، جوزف- لوئیس لامبوت تصمیم گرفت تا در داخل بلوک‌های بتونی حفره‌ای خالی ایجاد کند تا میزان بتن مورد استفاده را کاهش دهد اما پایداری و ظاهر خارجی آن به صورت سراسری حفظ شود. این صفحات، اسلب‌های حفره‌دار دو محوره نامیده می‌شوند و امروزه به شدت در ساخت‌وساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لطفا رای خود را به این مطلب ثبت کنید
لطفا نظر خود را درباره این محصول بنویسید